lördag 12 februari 2011

Övning: Livshjulet

Livshjulet är en övning som ofta förekommer inom coaching. Den är väldigt bra för att få en översiktlig bild över livets olika områden och vilka områden som man kanske omedelbart behöver ta hand om. Och områden som är bra som det är.

* Börja med att ta fram ett papper och rita en cirkel som ni ser på bilden nedan. De olika linjerna symboliserar olika livsområden, ex. familj, arbete, relationer m.fl. I mitten av cirkeln står siffran 0. Längst ut på cirkeln är siffran 10.

* Bedöm nu hur tillfredsställd du är inom de olika områdena i livet där 0 = absolut otillfredsställd och 10 = helt tillfredsställd.

* När du är klar kan du dra ett streck mellan dina olika punkter för att se hur balanserat din livscykel rullar. Ser det vingligt ut?

* Välj 1-3 områden som du väljer att förbättra. Ex. Fritid/personlig utveckling. Där har jag kryssat i 3, alltså inte så nöjd men det finns ändå saker som jag är nöjd med. Vad behöver jag göra för att 3an ska gå upp ett steg till en 4a? Att gå upp ett steg skulle betyda för mig att börja bergsklättra lite igen. Jag bestämmer mig för att ringa min klätterkompis och boka in 3 klätterdagar.

Inga kommentarer: