måndag 11 juni 2012

Frågeställningar om beroende/missbruk

Börjar du fundera på om din alkohol- eller drogkonsumtion har tagit överhanden och kanske har övergått eller håller på att övergå i ett missbruk? Här är en övning som kan hjälpa dig:

Skriv ned rubrikerna nedan och skriv under dem ned om och hur din konsumtion av alkohol eller droger påverkar aktuellt område.

Har din konsumtion av alkohol eller droger fått några konsekvenser gällande något av dessa livsområden?
1. Fysisk hälsa (t.ex. baksmälla, trötthet)
2. Psykiskt mående (t.ex. skuldkänslor, ångest, aggressivitet)
3. Familjen (t.ex. frånvaro från familjen, familjen ifrågasätter)
4. Arbetet/utbildning/sysselsättning (t.ex. sjukskrivning, ofokuserad)
5. Ekonomi (t.ex. att mycket pengar går till alkohol eller droger)
6. Vänner (t.ex. gamla vänner försvinner, nya vänner tillkommer som är roligare att ”festa” med)
7. Lagligt (t.ex. hamnat i klammeri med rättvisan)
8. Sanningen (t.ex. säger inte hela sanningen för att undvika att bli ifrågasatt)
Gällande alkohol kan du också ställa dig dessa frågor:
1. Har du någonsin känt att du borde minska din alkoholkonsumtion?
2. Har någon irriterat dig genom att kritisera ditt bruk av alkohol?
3. Har du någonsin haft skuldkänslor för ditt alkoholbruk?
4. Har du någonsin druckit alkohol det första du har gjort på morgonen för att lindra en baksmälla?


Dessa frågor har Lars Forsberg, alkoholforskare, sammanställt för att indikera ett alkoholmissbruk och för att se om man ligger i riskzonen för att utveckla alkoholism.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholism#Symtom

1 kommentar:

Rockabilly Vicky sa...

ja... vidare i mitt liv så har jag i samband med att jag avslutade mitt förhållande med exet ramlat över en man som jag börjat träffa på rekommendation av min bilmek... En underbar man på alla sätt. Vi har kul. Han är snygg. Vi har bra sex. Men han har ett STORT minus... HAN DRICKER...
Så trots alla hans plus har jag tagit avstånd ifrån honom jag klarar inte av människor som dricker mer än vad jag anser är normalt och normalt i mina ögon är människor som inte får förändrat beteende av sitt drickande.... Människor som fortsätter att vara sig själv trots att dom druckit ett par öl... Jag har också lovat mina barn att inte en sekund släppa in en ny man i vårt hem... Jag vågar inte heller förrän mitt bagage är undanstoppat och det senaste exet helt borta ur kroppen...