tisdag 5 juni 2012

Känslofyllt bagage

Vi har alla känslor och minnen som belamrar våra liv. Det kan komma från barndomen, katastrofer, trasiga relationer m.m.

Vi lagrar det i vårt inre så att det inte syns på ytan. Ingen kan se hur vi döljer allt skräp. Men när någon vill komma nära oss och öppnar en av dörrarna till vårt inre kommer allt rasa över dem.

Istället för att trampa över eller gå runt det är det kanske dags att rensa ditt inre. Ta ett beslut och kasta bort allt som är negativt och tillåt det aldrig att störa igen, som att riva ut sidor ur en bok.

Du kan göra detta till en tydlig övning om det hjälper dig ännu mera. Ta fram post-it lappar och en papperskorg. Skriv ned 1 negativt skrot på varje post-it lapp och släng dem en och en i papperskorgen.

Vissa gamla mörka moln som stökar till det i nutiden är svårare att göra sig av med. Då kan du skriva ned dem och sedan besvara dessa frågor:
* HUR ska jag göra för att lämna detta bakom mig?
* VAD behöver du för att lyckas med detta?
* NÄR ska du göra detta?

HUR man gör det kan variera väldigt, allt ifrån att gå i terapi, till att prata ut med någon person man har något otalt med, eller att bryta kontakten med någon, eller att skriva ett brev till någon som man kanske aldrig skickar, eller till ett betala skulder (både ekonomiska och känslomässiga). Ja, det kan vara allt möjligt. Bara du vet vad du behöver göra.

Om rensar det gamla baggaget så har du möjlighet att skriva nya nya sidor och kapitel i framtiden!

1 kommentar:

Rockabilly Vicky sa...

Har läst och följer din blogg hela tiden men samtidigt så går jag vidare i livet... Livet är numera före och efter alkoholisten... Livet levs framåt och inte bakåt tills jag sprang in i honom bokstavligen i lördags och jag fick faktiskt en smärre chock.
Jag träffade honom sommaren 2010 och vi blev ett par april 2011 men jag avslutade ju allting mars 2012 på grund av hans missbruk. Jag orkade inte mer...
Jag arbetar inom hemtjänsten och av en händelse är ett av ärendena som jag åker till mitt emot där hans x som han var tillsammans med 4 år innan vi träffades iallafall så är det där hon har sin lägenhet.
Hon blev tillintetgjord under deras förhållande gick på starka antideppressiva mediciner och fick fly från deras hem och flyttade till egen lägenhet efter 4 års helvete med honom med hjälp av vänner. Ja det blir lite snurrigt.
Men jag trodde jag skulle köra i diket då jag såg HONOM sitta tillsammans med SITT X som han hatar, som han inte vill ta i med tång och så vidare och så vidare. OCH HON????? Är hon totalt körd i huvudet????? TA TILLBAKA EN ALKOHOLIST! ?
Som totaltpajjat hennes liv...
Jag höll käften resten av dagen men jag kände det som att jag skulle explodera. Hon har dessutom barn... Barn far illa av alkoholister, det vet vi alla... En alkoholist ska inte vara i närheten av kvinnor, barn eller djur. Dom kan på sin höjd få ta hand om en pelargon...
Dagen gick och helt plötsligt hade jag honom framför mig på cykel och jag kunde inte hålla käften längre och frågade honom vad han höll på med och frågade varför han skulle förstöra hennes liv igen...
Han svarade givetvis att jag inte hade med det att göra och det är rätt. Men det är helt sjukt. Jag frågade henne också varför hon tar tillbaka en alkoholist i sitt liv och om hon inte ens tänker på sig själv och ännu mindre på sitt barn...
Det jag sa resulterade i att jag själv hade socialjouren på min dörr pga oro för mina barn... GENOMSKINLIGT jag vet att det var dom... Soc gör ingenting då jag inte har några problem och inte gör några fel.
Det resulterade också i en massa fula mess från dom båda två men turligt nog har jag en blockeringsfunktion på min tele så messen hamnar i sopkorgen.
Ångrar jag mig? JAAAAAAAA jag ångrar att jag inte höll käften men jag kunde inte kontrollera mig.
Så snacka om bagage... Jag erkänner att jag inte är helt klar med honom och det var en chock att se att dom gått tillbaka till varandra trots det destruktiva förhållandet dom hade.
Folk är inte kloka och alkohol och medberoende sätter folk i klistret och tänker inte klokt,
detta gäller också mig...
Så jag ska köpa lite postit lappar och slänga i papperskorgen SNARAST!