torsdag 20 september 2012

Släpp kontrollen - Vinn friheten!

Spännande! Snart finns min bok som jag skrivit till anhöriga i tryck. Boken består av intervjuer med anhöriga, fakta och information och självhjälpsövningar som kan vara till hjälp för anhöriga att hantera den svåra situation det innebär att leva nära en person med beroende och missbruksproblem.

"Släpp kontrollen - Vinn friheten"
För anhöriga påverkade av missbrukets konsekvenser.

Ni får tjuvkika lite på inledningen av boken!

”Under alla år försökte jag gömma det som var inom familjen. Försökte dölja det för andra, berättade inte för någon. Först att min man hade alkoholproblem, sedan att min son fick problem med både alkohol och droger redan vid 12 års ålder. Jag slutade vara social, bjöd sällan hem folk och hade väldigt liten umgängeskrets. Jag var noggrann med att ingen av mina arbetskollegor skulle förstå hur mitt liv egentligen var. Jag skämdes, försökte bortförklara och gömma det. Jag levde som om jag hade flera liv. Olika världar, som var väldigt avskiljda från varandra: Mitt arbetsliv och mitt privatliv. Jag trodde nog att jag var bättre på att dölja än vad jag egentligen var. När min son påbörjade sin behandling i vuxen ålder så visade det sig att några av mina arbetskollegor vetat om hans missbruk under mycket lång tid, men inte tagit upp det med mig. De tänkte att om jag ville prata om det så fick jag ta upp det själv, men jag sa inget naturligtvis. I över 20 år höll jag tyst. Jag trodde att de skulle betrakta mig som en sämre människa. Tystnaden isolerade mig. Det här är något människor behöver våga prata om. Anhörigproblematiken borde lyftas upp mer. I tv, radio och tidningar. Det betyder mycket att få lätta sitt hjärta.”

  Så berättar Gunvor, en numera pensionerad kvinna i 70-årsåldern. Hennes före detta man dog för många år sedan av alkoholrelaterade sjukdomar och hennes son Björn är drogfri från ett missbruk av amfetamin sedan många år tillbaka.  Vi kommer att få följa Gunvor och andra anhöriga till personer med beroende- och missbruksproblematik i denna bok. Intervjupersonerna kommer att beskriva sina processer från missbrukets kaos till ett större välbefinnande i livet.  

Den 27-30 september kommer jag finnas på Bokmässan i Göteborg. Kom gärna och hälsa på mig i Vulkans monter!

/Carina

3 kommentarer:

Piedra sa...

Har tyvärr ingen möjlighet att komma till Bokmässan. Var kommer man att kunna köpa din bok sedan?

Carina Bång sa...

Hej hej!
I oktober/november hoppas jag att den ska finnas till försäljning på exempelvis Adlibris, Bokus och Vulkan.

Rockabilly Vicky sa...

Hej Carina long time.. har jobbat hela sommaren men sagt upp mig nu, orkar inte gå in på detaljer men jag har lite nyheter om exet. Han har idag tappat körkortet och jobbet. Blev tagen av polisen med 2.4 promille i blodet och väntar nu åtal för grovt rattfylleri. Jag vill gå på rättegången... Varför? VIll sitta där och vara skadeglad då jag gjorde slut sa jag åt honom att han skulle förlora allt 2012. Det har han gjort och snart förlorar han sitt hus också... Jag vet jag vet vet att det är dumt och jag har inget där att göra. Jag gör inte heller allt jag känner. Men jag vet att känslan kommer att gå över. Jag vet också att tjejen som tog tillbaka honom efter mig är sjukskriven idag. Man ska inte ge sig i lag med alkoholister igen. Och just därför kommer jag nog inte gå på rättegången. Men du vet hur man kan känna och jag är känslomänniska... Men allafall tack för din blogg den ger mig styrka många gånger fast mer och mer hittar jag styrkan själv...