lördag 6 oktober 2012

Övning vid beslutsångest

Beslutsångest. Känner ni igen det? Att vackla mellan olika beslut, ja eller nej, fram och tillbaka. Det är jobbigt och slitsamt. Det är en lättnad när man väl kommit fram till ett beslut som man bestämt sig för.

Ibland kan man vara rädd för smärtan som kommer om man väljer att göra en förändring. Å andra sidan, så kan det innebära en större smärta att inte göra en förändring.

En övning som kan vara till hjälp vid beslutsångest brukar kallas "Ambivalenskorset"

Skriv ned för- och nackdelar med situationen precis som den är nu och sedan för- och nackdelar med förändring.

Ibland blir det väldigt tydligt vad som är bäst att göra då en stapel kanske blir mycket längre och med viktigare punkter. Eller så blir det inte lika tydligt, å andra sidan har du då fått strukturera upp vad som faktiskt ligger i vågskålen och påverkar dig.

Fördelar med nuvarande situation
Fördelar med förändring





Nackdelar med nuvarande situation
Nackdelar med förändring






 Det är ganska vanligt att det under rubriken "Nackdelar med förändring" kommer fram olika rädslor man har inför eventuell förändring. Om det har blivit så när du har fyllt i ambivalenskorset, då kan du fundera vidare på hur du i sådana fall skulle kunna åtgärda, hantera, minimera dessa hinder och rädslor.

Skriv på kommentarerna om du fastnar med uppgiften eller om du har andra frågor kring den!

/Carina

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej,
jag vill tillägga att det svåraste i detta är att vara ärlig, även mot sig själv. Jag hade några hinder till förändring som jag skämmdes för. När jag tvingade mig själv att vara ärlig mot mig själv, så släppte en del av skammen. Jag ville inte släppa vissas materiella ting för jag vet att med förändringen skulle jag förlora dem. jag kände en skuld att erkänna att det var så.

Carina Bång sa...

Bra reflektion! Tack för den! När man törs vara ärlig med vad som faktiskt påverkar besluten så kan man ju välja hur man vill bemöta/hantera dem. Om man inte lyfter upp dem så kommer de fortsätta att påverka en, fast på ett dolt sätt som blir svårt att hantera.
/Carina