torsdag 11 oktober 2012

Grundkurs i missbrukspersonligheten

Som ni kanske vet så har jag skrivit en bok för anhöriga som lever nära en person med beroende- eller missbruksproblematik. I den tar jag upp viktiga begrepp och beteenden som kan vara hjälpsamt för anhöriga att känna till. Därför tänkte jag bjuda på ett litet utdrag ur kapitlet "Grundkurs i missbrukspersonligheten och narcissistiskt beteende". Boken innehåller intervjuer, fakta och självhjälpsövningar som kan vara till hjälp för anhöriga.

"Släpp kontrollen - Vinn friheten"
För anhöriga påverkade av missbrukets konsekvenser

Ur boken:
Många anhöriga upplever att den närstående med beroendeproblematik har två personligheter. En personlighet som de känner väl och älskar. Och en annan personlighet som är oberäknelig och som de inte alls tycker om. Det är svårt att förhålla sig till de olika personligheterna. I det här kapitlet får du en överblick över hur missbrukspersonligheten växer fram och vad narcissism innebär. Det kan sedan vara till hjälp för dig att förhålla dig till den personlighet som du inte känner, den personlighet som ofta kan vara ombytlig, irriterad och ibland hotfull.
Exemplet Anki:
  Anki sitter avslappnat tillbakalutad i kaféfåtöljen. Hon är en person med lugna, mjuka rörelser som sprider en känsla av fridfullhet runt omkring henne. Det är många år sedan hon lämnade relationen med Jens och nu reflekterar hon tillbaka på alkoholens och drogernas påverkan på beteendet hos den man hon älskade.
  ”I efterhand har det blivit tydligare och tydligare hur hans missbruksproblem påverkade många av livets områden. Och att han styrde saker som hände till förmån för drickandet och andra droger. Som till exempel när jag fyllde år så fick jag en flaska whiskey. Som bara jag skulle dricka ur, sa han. Jag förstod inte riktigt varför jag fick en sådan present eftersom jag inte gillar whiskey nämnvärt. Därför ställde jag undan flaskan i ett skåp till något senare tillfälle. Men så när jag öppnade skåpet någon vecka senare så stod min whiskeyflaska där, bara halvfull. Han tiggde också alltid pengar till det ena och det andra. Och jag gav honom det. Han hade alltid bra ursäkter till att han behövde pengar."



Om ni vill läsa hela boken så kommer den finnas i slutet av november på förlaget Vulkan och på internetbokhandeln Adlibris.

Inga kommentarer: