söndag 30 november 2014

Hjälp till anhöriga inför jul och nyår

Jul och nyår ser de flesta fram emot. Men för många innebär det också en extra oro, som för anhöriga till en person med drog- eller alkoholproblem. Det som ska skänka ro, frid och sällskapligt umgänge med familjen ersätts i stället av besvikelse och ibland bråk.

Är du rädd att storhelgerna ska bli förstörd på grund av någon annans drickande? Tänk över frågorna och förslagen nedan och se om dina svar kan hjälpa er en bit på vägen.

Frågor och exempel:

  • Kan ni fira jul och nyår någon annanstans? Om det finns möjlighet, ha en back-up ifall någonting skulle gå snett.
  • Om du inte står ut med situationen, men inte har någon annanstans att fira jul/nyår, vad kan du göra då? Ta en promenad? Umgås med ett husdjur som ger dig glädje? Prata med någon? Annat?
  • Tänk ut i förväg om det finns någon som du kan ringa och prata med om du blir ledsen. Om du inte känner att du har någon närstående att prata med så kan du förslagsvis ringa Jourhavande präst, Nationella hjälplinjen eller skriva på Beroendelinjens diskussionsforum.
  • Förmedla till personen tydligt vad ni önskar inför det kommande jul- och nyårsfirandet. Ett förslag är att berätta vad ni kommer göra i stället, ifall det blir för mycket alkohol (Obs! Ställ inga ultimatum som du inte kan hålla). 
  • Om personen som dricker blir aggressiv, låt personen vara ifred. Undvik argumentationer. Åk från platsen om möjligt. Du kan också ringa Kvinnofridslinjen och/eller polisen.
  • Om det går, lämna personen som har druckit för mycket en stund och gör någon annan aktivitet, som gör att ni ändå får uppleva lite harmoni och skoj.



Om du känner igen dig i denna situation och har andra tips som kan vara till hjälp för en nödplan, skriv i kommentarerna är ni snälla! Det kan hjälpa andra i liknande situation!

Varma hälsningar!
/Carina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
hej jag har kommit till Sverige 5 år sedan och gifte mig med svensk man. Jag talade inte svenska och min man gömde mig sin alkoholism.. Första två år fungerade vårt atenskap ganska bra. med sista tre år har han drukit för mycket. och jag upptakt att han har fått en straff och kunde inte köra bil for ett år.
Jag vet inte vad ska göra darför att min ekonomi är inte bra. Jag har jobb i Sverige men jag kan inte bor ensam.

Carina Bång sa...

Hej på dig!
Det var ledsamt att höra att du hamnat i en sådan svår situation. Men, jag tror absolut att det kan bli bättre!
Här kommer några frågor och tips:
* Vad säger din man när du tar upp alkoholproblemet? Tror du han själv kan vara intresserad av hjälp? Det lättaste sättet är att han tar kontakt med kommunen i sådana fall eller går på AA möte där ni bor, kolla denna sida: http://www.aa.se/om-aa/
* För din del tycker jag att du ska ta kontakt med kommunen (socialtjänsten)och be om ekonomisk rådgivning samt hur du ska förhålla dig till din makes alkoholproblem. De har både ekonomisk rådgivning och stöd för anhöriga till personer med missbruk.
Börja med de här sakerna, och se vad det ger. Återkom gärna till mig sedan och berätta hur det går!

Hoppas du hittar en bra väg för dig!
/Carina