torsdag 6 november 2014

Klargörande om beroende ur en missbrukares perspektiv

I en facebook grupp för anhöriga har en klok kille med eget missbruk skrivit en förklaring på hur beroende kan upplevas. Enkelt och beskrivande! (Med hans tillåtelse publicerar vi det här men har ändrat hans namn.)

"Till alla ni där ute som är en nära anhörig till en missbrukare..
Som så gärna vill förstå men det känns omöjligt.
Frågor som varför började han igen när han blev så sjuk sist?...
Varför? När han varit utan så länge…
Bryr han/hon sig inte?
Sen all ilska: Är man inte värd någonting?
Han lovade!
etc.

Ja, missbruk är ett eget val. I alla fall att man började för första gången. Blir så irriterad på folk som inte har en blekaste aning om hur det är. Med komentarer som: Det är för fan bara att sluta! Antingen vill man eller så vill man inte! Han tänker bara på sig själv o bryr sig inte ett skit om sin familj/barn mm.

Jag heter "Xxxxx" och blev efter en mc-olycka medicinerad med starka läkemedel. Detta skulle till sist leda till ett fruktansvärt tungt opiat missbruk (missbruk av smärtstillande läkemedel) som jag nu efter nästan 7 år tagit mig ur. Jag missbrukade dem absolut tyngsta drogerna som finns i kopiösa mängder! Mitt missbruk resulterade i ett större antal överdoser med flera andnings stopp och till och med hjärtstillestånd på flera minuter. Så ja visst man gör ett val medvetet att missbruka.. I BÖRJAN.  

Ett längre pågående missbruk ger hjärnskador på olika receptorer som bla. styr hormoner (lycka, behag och belåtenhet etc). Så efter ett längre missbruk så väljer man definitivt inte allt självmant.


En jämförelse t ex. är att man blivit nykter och har en tablett liggande på bordet. Du vet vad som händer om du tar tabletten om du så varit nykter i 3 mån eller 3 år så ett tag efter du gått förbi den här tabletten på bordet upptäcker du att den är borta? Du har inget minne alls att du tagit tabletten men visst fan har du gjort det ändå. Så mycket styr det undermedvetna och det är fruktansvärt obehagligt.

Till er anhöriga vill jag bara ni ska veta att det inte är brist på kärlek eller vilja alltid utan detta är en sjukdom precis som alla andra sjukdomar! Saker man gör som helt enkelt inte kan kontrollera alls.
Om du har maginfluensa som ett exempel, kan du då bara låta bli att gå på toaletten för att du inte vill helt enkelt? Nej, utan vare sig du vill eller inte måste du! Du kan hålla dig men hur länge? Hur behagligt blir det?

Hoppas ni förstår vad jag menar?
En del kan man kontrollera men inte allt! 

Man får aldrig glömma bort att det inte är personen som är dum utan det är drogen som styr de dumma saker som sker.

Jag tror ni anhöriga som bryr er trots allt på många olika sätt lider mer än vad vi som missbrukar gör.

Hoppas jag fick igång lite tankar och synsätt. 

Ta hand om er!"

Inga kommentarer: