onsdag 12 november 2014

Att leva bakom en fasad

Fick den här boken i min brevlåda! En gripande historia om att växa upp med en pappas alkoholmissbruk och mammans medberoende. Om att hålla skenet uppe, att låtsas som att allt är bra, om lögner och aggressivitet.

Utdrag ur boken Förlorad skriven av Sara Sandstedt:
   "Min pappa byggde en fasad emot min mamma och hemlighöll många saker för henne och han vred på sanningarna så de skulle passa henne bättre. Min pappa berättade inte allt av det som hände utan endast en liten del varpå min mamma fick en konstig version av händelserna. Min mamma i sin tur skyddade min pappa emot allmänheten och försvarade honom.
Förlorad av Sara Sandstedt
   Min bror fick inte reda på mycket alls utan min pappa valde exakt hur lite dom ville berätta för min bror för att han skulle vara kvar på "deras sida". Min bror fick inte hela sanningen och uppfattade heller inte hur det egentligen var.
   Min släkt fick en fasad mot sig där mamma och pappa skyddade dem ifrån hur det egentligen var och de talade osanning för att skydda sig själva. I dagsläget är jag enligt min pappa psykiskt sjuk, mytoman, autistisk och uppfattar allting fel samt att mina minnen är osanna. Min pappa bygger en fasad för att skydda sig själv ifrån omgivningen för att han vet att jag skriver på den här boken. Min pappa skyddar sig själv genom att smutskasta mig för att jag äntligen har valt att säga mina åsikter, ta mina egna beslut och försöka må bra själv. Det bevisar för mig att min far återigen valde alkoholen före mig och min syster i och med att han smutskastade sina egna döttrar för att skydda sig själv ifrån ett missbruk som är så tydligt och synligt att alla som öppnade upp ögonen borde kunna se det."


Inga kommentarer: