söndag 4 oktober 2015

Hur ska jag prata med min vän om hennes/hans beroende?

Ju tidigare du tar upp problemet desto bättre!

Du kanske känner att ämnet är alldeles för känsligt, och att du kanske sårar din vän, men det viktigaste är att vi i första hand får bort skamstämpeln på problemet, och detta går endast att göra om vi pratar om det. Understryk det faktum att du tar upp problemet för att du bryr dig om henne/honom, och skambelägg inte

Tala om för din vän vad du har sett och lagt märke till, ex: "jag blir orolig när jag ser...", "du har blivit förändrad...", "jag kan ha fel...".  

  • Om din vän svarar med att han/hon är medveten om detta, men att denne inte ser några problem i det så bör du backa. Lämna ämnet och tjata inte. 
  • Om din vän blir jättearg och sårad, bli inte orolig på en gång. Många som känner sig "påhoppade"/är i förnekelse kan bli väldigt arga, men när denna ilska har lagt sig så kanske de börjar tänka efter. 
  • Om din vän erkänner att hon dricker för mycket så kan du först och främst hjälpa henne med att bara finnas där och stötta henne. Det är sedan upp till henne om hon vill försöka ändra sitt beteende på egen hand, eller söka hjälp. 




Källa: Njutningsparadoxen (2014). Maggan Hägglund

Inga kommentarer: