söndag 1 mars 2015

Medberoendets mönster & karaktärsdrag

Skrivet av Co-Dependents Anonymous, www.coda.org
 
Känner du igen några av dessa beteenden hos dig själv? 

Förnekelsemönster:
- Jag har svårighet att identifiera det jag känner
- Jag förminskar, ändrar eller förnekar hur jag verkligen känner
- Jag upplever mig själv som totalt osjälvisk och hängiven andras välmående

  Mönster av låg självkänsla:
- Jag har svårigheter att ta beslut
- Jag dömer ut allt jag tänker, säger eller gör som i grova drag aldrig ”tillräckligt bra”
- Jag blir besvärad av att ta emot erkännande och beröm eller gåvor
- Jag begär inte av andra att tillgodose mina behov eller önskningar
- Jag värderar andras godkännande av mina tankar, känslor och beteende framför mitt eget
- Jag upplever mig inte som en älskvärd eller betydelsefull person

Eftergivenhetsmönster:
- Jag äventyrar mina egna värderingar och integritet för att undvika avvisande eller andras ilska
- Jag är väldigt känslig inför hur andra känner sig och jag känner detsamma
Jag är extremt lojal, håller mig kvar i skadliga situationer för länge
- Jag värderar andras åsikter och känslor mer än mina egna och är rädd för att uttrycka mina egna
   åsikter och känslor som skiljer sig åt från deras
- Jag åsidosätter mina egna intressen och hobbys för att göra det andra vill
- Jag nöjer mig med sex när jag vill ha kärlek

Kontrollmönster:
- Jag tror att de flesta andra människor är oförmögna att ta hand om sig själva
- Jag försöker övertyga andra i vad de ”borde” tänka och hur de ”verkligen” känner
- Jag blir förbittrad när andra inte låter mig hjälpa dem
- Jag erbjuder frikostigt andra råd och vägledning utan att jag har blivit tillfrågad
- Jag överöser de jag bryr mig om med gåvor och tjänster
- Jag använder sex för att få gillande och för att bli accepterad
- Jag behöver vara ”behövd” för att kunna ha en relation till andra





Vill du ha kontakt med CoDa i Sverige? Klicka på denna länk: http://coda-se.se/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Har precis insett att jag levt i en missbruksrelation men där det är arbete och inte droger. Jag är medberoende och han arbetsnarkoman. Min pappa söp bort familjen, min man har nu lämnat mig, hus och barn. Likheterna med min uppväxt är många...CW

Carina Bång sa...

Så kan det vara. Missbruk och beroende kan utvecklas i så många olika områden i livet. Och vi som anhöriga söker ofta det vi känner igen sedan förr, om vi har som i ditt fall exempelvis haft en alkoholiserad far som kanske prioriterat alkoholen före familjen, så hittar vi igen en partner som kanske prioriterar arbete framför familjen. Hur tänker du vidare nu när du fått denna insikt?
Önskar dig mycket styrka!
/Carina