måndag 5 mars 2018

På 6 veckor fick Lena hjälp med att hantera sin dotters drogberoende

Jag har under åren hållit flertalet kurser för anhöriga över hela landet och vid varje kurstillfälle har jag träffat föräldrar som oroar sig för sina barns alkohol- /drogkonsumtion. Ibland kan det handla om en rädsla för att dottern/sonen ska utveckla ett beroende, eller så har barnet redan utvecklat ett tydligt beroende. Dessa föräldrar genomgår en daglig kamp för att förstå och hjälpa sina barn, och att själv söka hjälp är ett stort steg på vägen. Men, det är också ett faktum att många mammor och pappor lider i tystnad, de vågar eller kan inte söka stöd utifrån. Ibland kan vardagen också komma i vägen, man är stressad nog med att hinna med allt vad ett föräldraskap innebär. Det är en av anledningarna till att jag valde att starta onlinekursen för föräldrar till barn med beroendeproblem. Jag vill att alla, oavsett var man bor, ska ha möjlighet att ta del av den kunskap och de verktyg som jag under så många år har erbjudit anhöriga på mina kurser. Det gläder mig därför att intresset har varit stort och att flera som deltagit i kursen har berättat att deras livssituation har förbättrats! 

Lena (som egentligen heter någonting annat), är en av många föräldrar som dagligen kämpar med att hantera att vara förälder till ett barn som lider av beroende. Hon har gått 6-veckorskursen och i utvärderingen frågade jag henne om hon även ville dela med sig av sin historia. Här följer några rader av mamman Lena:


Det känns som att det är få som förstår hur svårt det är att vara förälder till ett barn med missbruk, och det är väl därför det är så svårt att hitta stöd. Innan jag hittade den här kursen hade jag haft kontakt med beroendeenheter, men anhörigstödet funkade inte riktigt, jag kände inte att jag fick de verktyg som jag behövde.

Min dotter har missbrukat olika droger under flera år nu. Som förälder är nästan varje dag en kamp, fyllda av bråk och oro. Det värsta är när man kommer till den punkten att varje gång det ringer på telefonen tror man att det ska vara någon som säger att det har hänt henne nåt. Som förälder är man alltid orolig. För man vill så gärna att hon ska bli frisk, må bra och komma ut ur det där mörkret.

Jag blev så glad när jag hittade den är kursen och insåg att det verkligen fanns konkreta verktyg för att hantera en sån situation jag befann mig i. Den kändes som skräddarsydd för mig. Och att jag kunde sitta hemma och göra allt i min egen takt, jag var stressad nog som det var och det var skönt att slippa pressen som jag ibland känner att det kan finnas i fysiska kurser. Det som har förbättrats väldigt mycket är just kommunikationen med min dotter, att jag når fram till henne på ett sätt som jag inte gjort på flera år. Men också att jag fick möjlighet att komma ur gamla mönster och reflektera över min egen situation, för att själv må bättre.

Min dotter har sökt behandling på ett behandlingshem! Jag vet att hon inte är frisk än och att det är en lång väg kvar att gå, men bara det att jag har lyckats nå fram till henne är ovärderligt. Situationen känns inte lika hopplös längre, och det är jag djupt tacksam för. Jag kan rekommendera onlinekursen till alla mammor och pappor som har ett barn med missbruk av något slag.



Om du vill veta mer om onlinekursen som riktar sig till föräldrar till barn med alkohol- eller drogberoende, klicka här

Inga kommentarer: