tisdag 5 mars 2013

Varning för "Ultimatum-fällan!"

Kanske har jag nämnt denna fälla förr, men det är värt att nämnas om och om igen.

Det finns en sak som man som anhörig till en missbrukare kan göra. Och det är att undvika det jag kallar för "Ultimatum-fällan" Den ställer bara till djävulskap för den anhöriga.

Den brukar ofta se ut så här:

Anhörig: Om du dricker/tar droger igen så lämnar jag dig!
Missbrukaren: Jag lovar. Jag ska aldrig dricka/ta droger igen. Lämna mig inte!

Och så går tiden. Och personen med alkohol- eller drogproblem håller sig nykter en tid. Men sedan så börjar alkoholen/drogerna att snirkla sig in på sitt lömska vis igen.

Den anhöriga blir då väldigt besviken och sorgsen. Men går inte. Den anhörige håller inte sitt ultimatum utan stannar kvar.

Det här ger olika effekter, såsom:
* Missbrukaren tänker: Aha! Hon/han går inte. Jag kan fortsätta dricka/ta droger.
* Den anhörige känner skam och skuld för att hon/han inte kan stå upp för sig själv och sina värderingar.
* Den anhörige ruckar ytterligare på sina gränser. Man börjar acceptera sådant man aldrig trodde man skulle acceptera.
* Den anhörige sviker sig själv, och slutar tro på sina egna ord.
* Och personen med missbruk tror inte heller på den anhöriges ord. Han/hon har ju hotat med att lämna förr, det går över.

Och det finns säkert fler negativa konskevenser som ni kan komma på.

Så, för att undvika ultimatum-fällan, som vi ofta slänger ur oss för att vi menar det just då och för att vi är så frustrerade och skadade, så är det bättre att hålla tyst. Säga något annat. Säga vad du tycker om alkoholen och drogen. Men ge inga ultimatum om du inte är 100% säker på att du kommer hålla dem.

Be strong!

/Carina

Ps. Tycker du den här bloggen är hjälpsam? Bli medlem genom att klicka på länken längst ned på vänster sida eller sprid den till andra som kan behöva den!

Inga kommentarer: