tisdag 1 juli 2014

Tänkvärt av okänd författare...


"Hej Droger, beroende heter jag!

Jag vänder upp och ner på dom flesta hem, river sönder alla familjeband, tar barnen ifrån er, och det är bara början. Jag kostar mycket mer än diamanter, mer än guld, och sorgen som följer mig är ett skådespel. Om du behöver mig, kom ihåg att det är lätt att hitta mig, jag är överallt, runt om kring dig, jag finns i skolorna, och i alla föreningar, arbetsplatser mm...

Jag bor hos dom rika och dom fattiga med. Jag bor längre ner i gatan hos dig, och är kanske din granne! Min makt är övernaturlig. Prova, så ska du få se. Och OM du provar mig kommer du förmodligen aldrig att släppa mig. Prova mig EN gång, och jag kanske släpper dig, men provar du mig flera gånger, så är din själ förmodligen min. När jag styr dig, stjäl du och ljuger, du gör vad som helst bara du blir "hög". Kriminella saker kommer du också att göra, bara för att känna min närvaro, kommer att vara värt det när jag finns i dina armar. Du kommer att ljuga för din mor, stjäla ifrån dina anhöriga, med mera.

Och när du ser deras tårar, borde du känna sorg/smärta.

Men med MIG glömmer du! 

Ditt samvete, Din uppfostran. Jag blir ditt samvete, jag kommer att lära dig min värld. Jag tar barn ifrån föräldrar, föräldrar ifrån barn. Jag kommer att få dig glömma din tro och skrämma iväg dina vänner. Jag kommer att ta allt ifrån dig, ditt vackra utseende, din stolthet, och jag kommer alltid att vara med dig, vid din sida alltid. Du kommer att ge mig allt, din familj, ditt hem, dina vänner, dina pengar. Du och jag blir "ett" . Jag kommer att ta ifrån dig allt vad du har och när du inte har något kvar, kan du skatta dig lycklig om du har livet kvar. Om du hör röster skrika i ditt huvud då är det bara jag. Om du ser syner eller skakar okontrollerat ska du veta att det är bara jag som är hos dig. Jag vill bara att du ska veta att det är en gåva ifrån mig till dig, men sen är det för sent, du ser att du är underkastad mitt maktbegär, och vi kommer aldrig att skiljas. Du kommer att ångra att ha testat mig, dom flesta gör det, men nu är du min. Men kom ihåg. DU KOM TILL MIG inte jag till dig. Du visste vad skulle komma. Alla har sagt det, du har fått höra det åter och åter igen. Du hade/Har ett val och du väljer/valde. Du hade kunnat sagt "Nej tack" och gått därifrån, men nu har du träffat mig.  Vad ska du göra? Jag tar gärna din hand och leder dig till fördärvet, ger din familj massor av sorg, och kommer att hålla din hand ända ner i träsket.

Jag kan ge dig och din familj mer smärta/sorg än dom flesta av oss skulle klara av..."

Okänd författare…

 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den här texten träffar som ett knytnävsslag när jag läser den. Den sätter ord på situationen jag hamnat i. Min pojkvän håller på att förstöra allt vi har pga sitt tablettmissbruk. Han ljuger, han stjäl mina pengar, han sårar mig med sina ord. Han har plötsligt blivit som en främling för mig. Vet inte vad jag ska ta mig till..

Carina Bång sa...

Ja, visst är den bra. Sann och förskönar inte. Sorgligt att höra att din pojkvän har fastnat i ett tablettmissbruk. Hur påverkar det dig? Vad säger han när du tar upp detta? Är han medveten om problemet eller inte? Hur mår du av detta? Hur vill du leva ditt liv framåt? Stora och svåra frågor, jag vet. Men viktiga att fråga sig...
Önskar dig massa styrka!

Anonym sa...

Det påverkar hela mitt liv, hela min vardag. Jag har fått sjukskriva mig från jobbet den här veckan för jag mått så dåligt. Min pojkvän hade för några år sedan ett tablettmissbruk (innan vi träffades). Det som hänt nu är att han tagit ett återfall. Hade ett återfall i mars också.
Han är medveten om sitt problem men blir mest bara arg på mig när jag säger någonting. Jag ringde beroendenheten och fick där rådet att ta honom till psykakuten.. Han gick med på det och han fick där remiss till beroendeenheten.
Jag mår så dåligt av alla lögner, sveken, alla sårande ord.. jag skäms. Ja många känslor. Men ja, jag vill inte leva mitt liv så här. Jag har sagt till honom att han får välja ett liv med missbruk och att vi går skilda vägar, eller att han tar den hjälp han kan få. Jag vet inte hur man ska göra för samtidigt har jag så svårt att tänka mig ett liv utan honom!? Tack för mycket bra läsning på din sida!